ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ

Λίγα λόγια για τα "Εργαστήρια Δεξιοτήτων":

    Όπως ήδη όλοι γνωρίζουμε με την Υ.Α. Φ.31/94185/Δ1/29-07-2021/ΦΕΚ 3791Β/13-08-2021 του Υπουργείου Παιδείας,  από το Σεπτέμβριο του 2021 πλέον στα Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών έχει εισαχθεί η  διδακτική ενότητα με τίτλο «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για όλους τους τύπους και τις σχολικές μονάδες, Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων. Πρόκειται για μια εκπαιδευτική καινοτομία που έχει  εισαχθεί πιλοτικά στα σχολεία από τη σχολική χρονιά 2020-21, ενώ πλέον εδραιώνεται καθολικά και εμπλουτίζει το σχολικό πρόγραμμα με 20 νέες θεματικές  που αποσκοπούν στο να εφοδιαστούν οι μαθητές με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες, δεξιότητες ψηφιακού εγγραμματισμού και δεξιότητες τεχνολογίας, μηχανικής και επιστήμης. Βασική τους αρχή είναι να συνδυάζουν το γνωστικό πεδίο των Προγραμμάτων Σπουδών με την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων των μαθητών με σκοπό τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, αξιοποιούνται καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας  και  ενισχύεται η βιωματική, ομαδοσυνεργατική και ανακαλυπτική μάθηση.

    Το πρόγραμμα και το εκπαιδευτικό υλικό των «Εργαστηρίων Δεξιοτήτων» ομαδοποιείται σε τέσσερις Θεματικές Ενότητες:


    Οι δεξιότητες που καλλιεργούνται μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αφορούν στις:

    ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΝΟΥ:

·         Στρατηγική Σκέψη (Οργανωσιακή σκέψη, Μελέτη περιπτώσεων και Επίλυση προβλημάτων)

·         Πλάγια σκέψη (Δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη)

·         Ρουτίνες σκέψεις και αναστοχασμός

·         Κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές

·         Δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης (Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση)

    ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ, ΤΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ, ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

·             Δεξιότητες της τεχνολογίας (Δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων,

          Δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, Δεξιότητες           διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών)

          Δεξιότητες διαχείρισης των Μέσων (media) (Πληροφορικός γραμματισμός, Ψηφιακός                       γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός, Γραμματισμός στα μέσα, Ασφάλεια στο διαδίκτυο)

·             Ρομποτική (Δεξιότητες μοντελισμού και προσομοίωσης, Επιστημονική/ υπολογιστική σκέψη)

    ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΖΩΗΣ

·         Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής (Αυτομέριμνα, Κοινωνικές δεξιότητες, Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Πολιτειότητα, Προσαρμοστικότητα, Ανθεκτικότητα, Υπευθυνότητα)

·         Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας (Ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, Ψηφιακή πολιτειότητα, Ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο, Προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες, ανθεκτικότητα)

·         Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης (Ενσυναίσθηση και ευαισθησία, Διαμεσολάβηση, Επίλυση συγκρούσεων, Πολιτειότητα)

·         Δεξιότητες επιχειρηματικότητας (entrepreneurship) (Πρωτοβουλία, Οργανωτική ικανότητα, Προγραμματισμός, Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα)

    ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ 21ΟΥ ΑΙΩΝΑ

·         Δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs) (Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα)

·         Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον) (Ψηφιακή επικοινωνία, Ψηφιακή συνεργασία, Ψηφιακή δημιουργικότητα, Ψηφιακή κριτική σκέψη, Συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας)

·         Παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας

Στα πλαίσια του ωρολογίου προγράμματος του νηπιαγωγείου τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» αντιστοιχούν σε (3) τρεις διδακτικές ώρες, οι οποίες κατανέμονται σε δύο (2) με τρεις (3) φορές την εβδομάδα. Εντάσσονται στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης και  υλοποιούνται κατά την πρωινή λειτουργία της σχολικής μονάδας στο χρονικό διάστημα που ορίζεται για τις «Οργανωμένες Δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση το «ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ». Οι εκπαιδευτικοί έχουν την ευελιξία να επιλέγουν τη θεματική ενότητα που θα πραγματεύονται κάθε φορά στην τάξη τους, ανάλογα με το πλαίσιο, τη δυναμική της ομάδας και τα ενδιαφέροντα των νηπίων.

Κατά την έναρξη του διδακτικού έτους,  στα πλαίσια του ετήσιου προγραμματισμού της Σχολικής μας Μονάδας, πραγματοποιήθηκε ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για τον καθορισμό του ετήσιου Σχεδίου Δράσης αναφορικά με τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων». Στη συνέχεια οι εκπαιδευτικοί κάθε τμήματος σχεδίασαν τα αντίστοιχα Σχέδια Δράσης για κάθε ένα θεματικό κύκλο ξεχωριστά. Το Σχέδιο Δράσης του κάθε τμήματος περιλαμβάνει υποχρεωτικά την υλοποίηση των τεσσάρων (4) Θεματικών Κύκλων με περιεχόμενο σταθμισμένο κατάλληλα ως προς την ηλικία των μαθητών/τριών και δύναται να περιλαμβάνει από 20 ως 28 εργαστήρια συνολικά (δηλαδή 5 έως 7 εβδομάδες ανά Θεματικό Κύκλο). Δηλαδή κάθε τμήμα επιλέγει από κάθε θεματικό κύκλο μία υπο-ενότητα και από αυτή μία επιμέρους θεματική ενότητα. Σε κάθε ενότητα θα πραγματοποιηθούν από 5 ως 7 εργαστήρια. Σημειώνεται ότι το τρέχον σχολικό έτος και τα δύο τμήματα του Νηπιαγωγείου μας εκπονούν κοινό Σχέδιο Δράσης αναφορικά με τα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων».

Στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων προβλέπονται εκπαιδευτικές επισκέψεις και περίπατοι (των οποίων η υλοποίηση θα εξαρτηθεί από τις εκάστοτε υγειονομικές συνθήκες), παρατηρήσεις ,φωτογραφίσεις ή βιντεοσκοπήσεις των παιδιών και των δημιουργημάτων τους .Κάθε φορά θα σας αποστέλλεται έντυπο συναίνεσης για τις παραπάνω δράσεις, πάντα με γνώμονα την ασφάλεια των μαθητών μας και την τήρηση της αρχής προστασίας προσωπικών δεδομένων. Η ενημέρωση για την πορεία των εργαστηρίων, θα γίνεται από τις εκπαιδευτικούς του κάθε τμήματος. Για οποιαδήποτε ερώτηση και απορία απευθύνεστε στην εκπαιδευτικό του τμήματος του παιδιού σας.

Η συνεργασία σας είναι πολύτιμη και θεωρείται απαραίτητη.

Ακολουθεί το Σχέδιο Δράσης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, που συνέταξε το Νηπιαγωγείο μας το σχολικό έτος 2021-2022:



To Σχέδιο Δράσης που συνέταξε το Νηπιαγωγείο μας για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων του 2022-23:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου